Udvalgte referencer


For Odder Kommune har vi i 2023 faciliteret en effektiviseringsproces på tværs af alle afdelinger i kommunen. Opgaven kaldtes P40, hvilket henfører til P for projekt og måltal for effektiviseringspotentialet på samlet 40 mio. kroner, der kan indgå i omdisponering i råderum eller lægges i ”fælles kasse”. Resultatet af projekt er, at 30 mio. kroner realiseres på det korte sigt.

Projektet drives af direktion og chefer samt ledere i virksomhederne (fx skoler og dagtilbud). Brøndum & Fliess er facilitatorer og indpiskere i processen, der består af workshops og projektgrupper, som nedsættes på tværs af alle centerområder. Projekterne godkendes af direktion og efterfølgende af byrådet.

Som eksempler på projekter er effektivisering af ledelse, administration  og dokumentation på tværs af alle enheder, digitalisering af processer, justering af fremskrivninger i demografipuljen med henblik på at fremme enhedernes incitament til effektivisering, gennemgang af it-licenser, effektivisering af tilsyn for børne- og ungeområdet og sammenlægning af afdelinger m.m.


I 2022 har Brøndum & Fliess gennemført et effektiviseringsprojekt på tværs af alle forvaltninger i Thisted Kommune. Måltallet for effektiviseringen var 60 mio. kroner, som blev indfriet. Projektet blev faciliteret af Brøndum & Fliess i samarbejde med direktion og chefgruppe.

Projektet går på tværs af alle områder og omfatter effektiviseringspotentialer på over 60 mio. kroner gennem blandt andet ny struktur for skoler, digitalisering og effektivisering af ledelse og administration, effektivisering af MED-system, gennemgang af abonnementer og licenser, nedlæggelse af medfinansieringspulje, lukning af to plejecentre, centralisering af madproduktion og mindreforbrug af ydelser i Borgerservice m.m.


Vi udarbejder for øjeblikket en samlet ejendomsanalyse for Ishøj Kommune.

Her er det overordnede mål at få optimeret den kommunale bygningsmasse og administrationen af samme, for derigennem at frigøre ressourcer til kommunens kerneopgaver. Dette skal ske igennem en reduktion af antallet af kvadratmeter, reduceret klimabelastning og afledt optimering af driften (drifts- og vedligeholdelsesudgifter samt anlægsinvesteringer).


For Solrød Kommune har vi gennemført en lokale- og kapacitetsoptimering på skole- og dagtilbudsområdet.

Analysen konkluderede, at de daværende kapaciteter i både skoler, daginstitutioner og dagpleje var tilstrækkelige til at kunne rumme børn og elever frem til 2035. Der var derfor kun behov for forholdsvis beskedne anlægsomkostninger for at sikre, at de daværende kapaciteter kunne rumme antallet af børn og elever, selv i de år frem til 2035, hvor antallet er størst. Analysen indeholdt også et kapacitetsopbygningsscenarie, som er relevant i tilfælde af, at antallet af børn og elever stiger ud over, hvad den daværende befolkningsprognose viste. Vores analyse viste, at en række mindre anlægsomkostninger i så fald kunne imødekomme dette øgede behov.


I Næstved Kommune har vi over en længere årrække arbejdet med en lang række opgaver indenfor effektivisering, sparring og ledelsesudvikling, strategi- og organisationsudvikling, analyser på folkeskole- og dagtilbudsområdet samt ejendomsanalyse.

Vi gennemfører bl.a. projektet skoleledelse i praksis (SLIP), som er et ledelsesudviklingsprojekt, som giver både skoleledelse og talenter nye ledelsesmæssige redskaber til at udvikle elevernes læring. Herudover har vi på ejendomsområdet gennemført analyse af fremtidens organisering, databaseret tilgang og optimering af arealanvendelsen, hvor vi har anvist veje til effektivisering og professionalisering af ejendomsområdet. Endelig har vi på skole- og dagtilbudsområdet bl.a. arbejdet med organisations- og ledelsesudvikling, struktur og organisering, projektledelse af udviklingsprojekter mv.


I Egedal Kommune har vi arbejdet med udvikling af skoleområdet samt med ejendomsoptimering (Facility Management).

Vi har eksempelvis gennemført en skoleanalyse, som skal ses i lyset af stigende forventninger i samfundet til kvaliteten af undervisningen og elevernes almene dannelse i grundskolen. Analysen fokuserer på, hvordan en ændret skolestruktur kan skabe bæredygtige rammer for skolernes udvikling.

Herudover har vi gennemført en proces for og analyse af den multifunktionelle anvendelse af kommunale kvadratmeter med fokus på skole- og dagtilbudsområdet. Analysen fokuserer på sammenhængen mellem læringsfællesskaber og multifunktionelle kvadratmeter med fokus på en optimeret brug af de fysiske rammer, så bæredygtige læringsmiljøer understøttes og bygningsdriften effektiveres. Analysen indeholder emner som fx fysiske læringsmiljøer, mulig sammentænkning af skole, SFO’er og klubber mv. samt større anvendelse af eksisterende lokaler.Vi har gennemført en analyse af skolestrukturen i Fredericia Kommune. Strukturanalysen indeholder dels en analyse og beskrivelse af skolestrukturen i et økonomisk og pædagogisk perspektiv, dels konkrete bud på en hensigtsmæssig struktur.


For Egedal, Fredensborg, Frederikssund, Halsnæs og Hillerød kommuner har vi gennemført en tværgående analyse af UU-centre i Nordsjælland.

Analysen belyser for alle involverede kommuner, hvorledes organiseringen af UU bedst muligt kan understøtte fremtidens behov for vejledning, samt uddannelsespolitiske målsætninger både nationalt og kommunalt.

De mulige organiseringer er beskrevet via fire scenarier, som alle er kendetegnet ved en bedre opgaveløsningsamt frigørelse af midler og ressourcer til kerneopgaven: UU-centrene i netværksorganisering, samling af UU-centrene i ét center, integration af uddannelsesvejledningen i kommunens ungeindsats hhv. Forberedende Grunduddannelse (FGU) som omdrejningspunkt.



 

Services


Analyser, evalueringer og rådgivning

Cleantech

Folkeskoleanalyse

Lean og effektivisering

Privat sektor

Effektivisering

Skolereform

Ejendomsoptimering

Udbud

Rapporter


Kunder

Aarhus Kommune
A.P. Møller Fonden
Ballerup Kommune
Beskæftigelsesministeriet
Bogø Kostskole
Børne- og Socialministeriet
Danmarks Statistik
Dansk Energi
Dansk Metal
DI
Dragør Kommune
Egedal Kommune
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Energistyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Faaborg-Midtfyn Kommune
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Faxe Kommune
Fonden Unges
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Frederikssund Kommune
Glostrup Kommune
Greve Kommune
Gribskov Kommune
Halsnæs Kommune
Hasle Skole
Hillerød Kommune
HMN Naturgas
Holbæk Kommune
Holmegaardshuset
Hvidovre Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Hørsholm Kommune
IDA
Ishøj Kommune
Johannes Hages Hus
Kalundborg Kommune
Kompetencesekretariatet
Københavns Lufthavne
Københavns Universitet
Køge Kommune
Lejre Kommune
Lille Næstved Skole
Lyngby-Taarbæk Kommune
Mariagerfjord Kommune
Middelfart Kommune
Middelfart Spildevand
Moderniseringsstyrelsen (tidl. Personalestyrelsen)
Natur-, Miljø- og Fødevareministeriet
Novavi
Nordfyns Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Prosa
Randers Kommune
Rebild Kommune
Region Hovedstaden
Region Midtjylland
Rudersdal Kommune
SFI
Socialpædagogerne
Solrød Kommune
Skanderborg Kommune
Slagelse Kommune
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (Beskæftigelsesregion Syd samt Sjælland)
STUK
Søndervangskolen
Thisted Kommune
Tovshøjskolen
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
UC Syd (tidl. Kolding Pædagogseminarium)
Udenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
UU Hillerød
UU Nordsjælland
Vallensbæk Kommune
Visit Aarhus
WeShelter
Økonomi- og Indenrigsministeriet